Popis projektu OKAP II
Jak jsme projekt realizovali:
1. Učitel si vybral vzdělávací modul, který chtěl se svou třídou absolvovat.
V případě většího počtu žáků (kapacita laboratoře je 16 žáků, dílen 9 a ostatních max. 25) se rozdělila do skupin, které odpovídají kapacitě učeben a laboratoří.
V rámci projektu bylo možno využít z Vaší strany dopravu zdarma. Veškerou komunikaci, koordinaci autobusu, termínu a vzdělávacího programu jsme důkladně zkoordinovali.
Proto bylo potřeba vše dohodnout s koordinátorem modulů a nebylo možno automatickérezervovace přes rezervační systém.
2. Koordinátor modulů ze Světa Techniky ověřil možnosti a schválil požadavky.
Poté objednal dopravu pro uvedené skupiny žáků na požadované termíny a informoval učitele o schválení akce a jejich detailech.
3. Učitel přijel se svými žáky do Světa Techniky.
Dostavil se na vybraný vzdělávací modul s vědomím, že při realizaci vzdělávacího modulu je nutná jeho součinnost s lektorem Světa Techniky.
– Před zahájením samotné výuky proběhla krátká konzultace učitele s lektorem a zaškolení pro úspěšné společné vedení lekce.
– Po skončení vzdělávacího modulu proběhla krátká společná rekapitulace jeho průběhu a doprovázející učitel vyplnil krátký evaluační dotazník.
4. Učitel se zapojil do komunikace formou on-line seminářů,
které v rámci projektu připravujeme.
Jejich cílem byla konzultace konkrétního vzdělávacího modulu a poskytnutí zpětné vazby.
Na tyto semináře byli zváni zajímaví inspirativní hosté, kteří přinášeli další zajímavé nápady, informace a podněty využitelné ve výuce ve škole.
V rámci projektu bylo možno zúčastnit se akce s názvem „Živá knihovna studijních možností a povolání“. Během níž se žáci a studenti mohli setkat s nejrůznějšími profesemi, zejména s těmi, které jsou v našem regionu perspektivní a je po nich velká poptávka.
Jednotlivé profese představují lidé, kteří je skutečně vykonávají.
Jak to probíhalo?
V prostorách expozic Světa Techniky jsou rozmístěny stánky škol a podniků. Ve stáncích studenti uvidí prezentace příslušných profesí, které podniky potřebují.
Živá knihovna povolání, studijních možností a řemesel byla realizována celkem 5 krát, vždy na začátku školního pololetí.
Kontaktní osoba: hana.svrckova@dolnivitkovice.cz nebo tel.: 601 571 441.
Malý řemeslník
Malý řemeslník do školek
jednalo se o výjezdní aktivitu do mateřských školek v rámci projektu OKAP II.
Šlo o kurz, který měl pět lekcí, během nichž si děti pod vedením zkušených lektorů Světa Techniky vyrobily své vlastní dřevěné výrobky.
Odměnou po každé lekci jim byla vlastnoručně vyrobená hračka a na závěr kurzu obdrželi Diplom Malého řemeslníka Světa Techniky.
Zaujal Vás tento projekt a máte zájem realizovat jej i ve Vaší mateřské škole?
Umožňujeme stále realizaci tohoto programu i mimo projekt OKAP II.
Lekce se odehrávají ve vhodných prostorách mateřských škol, kam jsou dovezeny speciálně vyrobené dětské dílenské stoly se svěrákem.
Na každou z 5 lekcí (nejčastěji ve stanovený den v týdnu – tedy po dobu 5 týdnů) dojíždějí lektoři Světa Techniky za dětmi přímo do školky.
Kontaktujte nás prostřednictvím e-mailu: radim.zahradnik@dolnivitkovice.cz nebo na telefonu +420 720 967 230 (prosíme v pracovních dnech do 16 hodin).
Živá knihovna studijních možností
ŽIVÁ KNIHOVNA STUDIJNÍCH MOŽNOSTÍ – nejbližší termín akce bude v lednu 2025.
Během níž se žáci a studenti mohli setkat s nejrůznějšími profesemi, zejména s těmi, které jsou v našem regionu perspektivní a je po nich velká poptávka.
Jednotlivé profese představují lidé, kteří je skutečně vykonávají.
V prostorách expozic Světa Techniky jsou rozmístěny stánky škol a podniků.
Ve stáncích podniků studenti viděli prezentace příslušných profesí, které podniky potřebují.
Ve stáncích škol studenti viděli prezentace jednotlivých studijních oborů, které podniky poptávají a jsou velmi perspektivní.
Pro bližší informace pište na : hana.svrckova@dolnivitkovice.cz
Projektové dny
Popis projektových dnů, které jsme v rámci projektu OKAP II realizovali.
Vodík – fenomén budoucnosti (9. třída, 1. – 4. ročník SŠ)
Jen jeden prvek má tolik NEJ – je ho nejvíc ve vesmíru a zároveň je nejjednodušší. Patří mezi základní stavební kameny živých organismů a má v sobě velké množství energie, kterou už umíme bezpečně využívat. V rámci půldenního badatelského dne se žáci v laboratoři naučí vodík vyrábět pomocí elektrolýzy a následně jej využijí jako zdroj elektřiny. Seznámí se se způsoby jeho bezpečného skladování. Prohlédnou si také naše vodíkové auto čistící vzduch a vypouštějící do okolí emise pouze ve formě pitné vody.
Budoucnost není ve hvězdách, ale ve vodíku!
Zaměření:
Cílová skupina: 9.třída, 1. – 4. ročník SŠ
Délka programu: 180 minut
Kapacita: maximálně 32 studentů rozdělených do dvou skupin
Stavebnice MOYTOY
vzdělávací modul je zaměřený především na práci s originální a jedinečnou stavebnicí MoyToy.
Z této stavebnice si děti sestaví jednoduché a postupně složitější hračky, z nichž následně vytvoří město. Ve vytvořeném městě si mohou pohrát s vyrobenými hračkami. Kromě manuální zručnosti s dovednosti sestavovat podle plánku si osvěží také základní znalosti dopravních značek a pravidel silničního provozu.
Cílová skupina: MŠ
Délka programu: 09:00 – 12:00
Kapacita: max. 20 žáků
Kde se vzala kniha?
Knihy byly odedávna cennými předměty. Jak však vypadala jejich výroba v minulých staletích? Pojďte společně s námi proniknout do tajů středověké kaligrafie, sazby textu pomocí kovových liter až po výrobu vlastní, originální knížky!
Cílová skupina: ZŠ od 12 let
Délka programu: 09:00 – 12:00
Kapacita: max. 20 žáků
Rozhýbej svět
Cílem programu je vytvořit si vlastní krátký animovaný snímek. Žáky seznámíme s technikou animace Stop motion a jejím zpracování v aplikaci IMovie.
Ukážeme různé finty jak připravit kvalitní obsah, upravit animaci a vyrobit si vlastní postavy i scénu.
Cílová skupina: ZŠ 4. – 8. ročník
Délka programu: 09:00 – 12:00
Kapacita: max. 20 žáků
Ptačí budky pro ZOO
Vážení pedagogové,
vyhlašujeme mimořádnou akci pro školní skupiny na výrobu ptačích budek v našich dílnách.
Chceme pomoci ostravské zoologické zahradě zvýšit hnízdní možnosti pro ptactvo žijící volně v jejím areálu. Zoo Ostrava totiž potřebuje velkou zásobu ptačích budek!
Vyzýváme tedy školy, aby vyslaly 18-ti členné skupiny žáků 8. a 9. ročníků, kteří by se zapojili do výroby ptačích budek dle požadavlů Zoo.
Předpokládáme, že během 3 hodin v dílnách žáci vyrobí celkem 9 ptačích budek.
Akci realizujeme ve spolupráci se společností Stora Enzo, která dodala potřebné dřevo. Děkujeme!!!
Videa
Součástí projektu je také tvorba krátkých inspirativních a metodických videí k jednotlivým vzdělávacím modulům, či komentované části vybraných exponátů či částí expozic Malého světa techniky U6 i Velkého světa techniky. Všechna videa najdete na našem YouTube kanále, kde jsou postupně přidávány a tematicky seřazeny.
Můžete zde zhlédnout také záznamy Živé knihovny studijních možností a povolání.
On-line semináře
On-line semináře sloužily k představení projektu OKAP II a všech aktivit které nabízel.
Všechny semináře si můžete zpětně přehrát ZDE